Ausschnitt aus den Instagram-AGBs in kindgerechter Sprache.
Ausschnitt aus den Instagram-AGBs in kindgerechter Sprache. © Foto:Children's Commissioner

Großbritannien | | von Annette Mattgey

Jetzt versteht jedes Kind die Instagram-AGB

Instagram ist nach Facebook der beliebteste Social-Media-Dienst - noch vor Twitter. Insbesondere Jugendliche lieben das Posten von Fotos. Dass sie damit eine Geschäftsverbindung mit Instagram eingehen, ist den wenigsten bewusst. Erst recht nicht, welche Rechte und Pflichten sich in den AGB verbergen. Wer mag schon 17 Seiten mit rund 5000 Wörtern in Juristen-Englisch durchackern?

Damit ist nun Schluss: Die britische Anwältin Jenny Afia, Zivilrechtsexpertin bei der britischen Kanzlei Schillings, fasst die wichtigsten Passagen auf einer DIN-A4-Seite zusammen. "Ein Drittel der Internet-User sind Kinder, aber das Internet stellt sich nicht auf sie ein", beklagt Afia. Und wie reagieren die Kids auf die neue Fassung? "Wenn es leichter zu verstehen ist , denken die Leute zweimal nach, ob sie die App wirklich benutzen wollen", sagte eine 13-Jährige. Auch Erwachsene machten sich zuwenig Gedanken, meint Afia. Sonst würde sich mehr Widerstand regen.

Das sind Auszüge aus Afias Fassung der Instagram-AGB:

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"Offiziell gehören Dir alle Bilder und Videos, die du postest, aber wir können anderen, aus der ganzen Welt, erlauben, sie auch zu verwenden. Andere Personen können uns dafür bezahlen sie zu verwenden, Dich werden wir dafür allerdings nicht bezahlen."

"Wir können dich zwingen deinen Usernamen herzugeben, egal aus welchem Grund."

"Wir können dir Werbung zusenden, die sich an deinen Interessen, die wir aufzeichnen, orientiert. Es wird nicht immer offensichtlich sein, dass es sich um Werbung handelt."

"Wir können jederzeit die Regeln ändern, in dem wir ein Update veröffentlichen, egal ob du das mitbekommst oder nicht".

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Instagram hingegen betont, dass es auch ihnen um Verständlichkeit geht. Michelle Napchan, Instagram Head of Policy in EMEA, sagt: "Instagram war von Anfang an eine mobile App, daher war es uns immer schon außerordentlich wichtig, den Menschen leicht verständliche und klare Informationen zu unseren Sicherheits- und Datenschutzrichtlinien zu geben, auf die sie von ihren Smartphones aus zugreifen können." Daneben habe Instagram auch andere Möglichkeiten, um Usern zu helfen: "In vielen Fällen sehen wir, dass sich Menschen Unterstützung wünschen, wenn sie die App nutzen. Deswegen unternehmen wir mehr über unsere Bedingungen und Richtlinien hinaus und bieten ihnen vielfältige Möglichkeiten bezüglich der Sicherheit innerhalb der App und ihrer Privatsphäre an – vom Melden, über Moderationstools für Kommentare, die in der Branche führend sind, bis hin zu Tipps und Hinweisen zur Selbsthilfe. Darüber hinaus haben wir einen Guide für Eltern produziert, der ihnen dabei hilft, mit ihren Kinder im Teenageralter über Sicherheit im Netz zu sprechen."

Hier das vollständige Original von Jennifer Afia:

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INSTAGRAM TERMS: Our Rules if you want to use Instagram

1. You have to be 13 or over.
2. Don’t post anything showing violence, or that might make other people feel scared, or any images that contain nudity.
3. Don’t use anybody else’s account without their permission or try to find out their login details.
4. Don’t let anyone else use your account.
5. Keep your password secret.
6. Don’t bully anyone or post anything horrible about people.
7. Don’t post other peoples’ private or personal information.
8. Don’t use Instagram to do anything illegal or that we tell you not to.
9. If you want to add a website to your username, make sure you get permission from Instagram first.
10. Don’t change anything about our website or applications, upload any type of virus or do anything that might interfere with the way Instagram works. Don’t send us ideas on how to improve Instagram.
11. Don’t use any type of software or robot to create accounts or access Instagram, and don’t send spam or unwanted emails.
12. Read our Community Guidelines and obey them when using Instagram.
13. Don’t do anything that might affect how other people use and enjoy Instagram.
14. Don’t encourage anyone to break these rules.

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YOUR RIGHTS AND OUR RIGHTS

1. You have the right to feel safe using Instagram.
2. Officially you own any original pictures and videos you post, but we are allowed to use them, and we can let others use them as well, anywhere around the world. Other people might pay us to use them and we will not pay you for that.
3. You are responsible for anything you do using Instagram and anything you post, including things you might not expect such as usernames, data and other peoples’ music.
4. It will be assumed that you own what you post, and what you post does not break the law. If it does, and you are fined, you will have to pay that fine.
5. Although you are responsible for the information you put on Instagram, we may keep, use and share your personal information with companies connected with Instagram. This information includes your name, email address, school, where you live, pictures, phone number, your likes and dislikes, where you go, who your friends are, how often you use Instagram, and any other personal information we find such as your birthday or who you are chatting with, including in private messages (DMs).
We are not responsible for what other companies might do with this information. We will not rent or sell your personal information to anyone else without your permission. When you delete your account, we keep this personal information about you, and your photos, for as long as is reasonable for our business purposes. You can read more about this in our “Privacy Policy”. This is available at: http://instagram.com/legal/privacy/.
6. Instagram is also not responsible for: - Links on Instagram from companies or people we do not control, even if we send those links to you ourselves.
- What happens if you connect your Instagram account to another app or website, for instance by sharing a picture, and the other app does something with it or takes your personal details.
- The cost of any data you use while using Instagram.
- If your photos are lost or stolen from Instagram.
7. Although Instagram is not responsible for what happens to you or your data while you use Instagram, we do have many powers:
- We might send you adverts connected to your interests which we are monitoring. You cannot stop us doing this and it will not always be obvious that it is an advert.
- We can change or end Instagram, or stop you accessing Instagram at any time, for any reason and without letting you know in advance. We can also delete posts and other content randomly, without telling you, for any reason. If we do this, we will not be responsible for paying out any money and you won’t have any right to complain.
- We can force you to give up your username for any reason.
- We can, but do not have to, remove, edit, block and/or monitor anything posted or any accounts that we think breaks any of these rules. We are not responsible if somebody breaks the law or breaks these rules; but if you break them, you are responsible. You should use common sense and your best judgment when using Instagram.
8. Although you do not own your data, we do own ours. You may not copy and paste Instagram logos or other stuff we create, or remove it or try to change it.
9. You can close your Instagram account by logging into Instagram and completing this form: https://instagram.com/accounts/remove/request/. If you do, your photos, posts and profile will disappear from your account but if anyone has shared your photos or personal details, or if we have used them ourselves for any reason, they might still appear on Instagram. We will also keep all the data we already have from you and can use it as explained in paragraph 5 above.
10. We can change these rules whenever we like by posting an update on Instagram, whether you notice it or not.

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